Raadsbeschouwing maart 2017

woensdag 19 april 2017

Een volle tribune! Want wat was de aanleiding van deze belangstelling? Er moest door de raad een advies gegeven worden aan de Mediaraad aan wie bij voorkeur een licentie verleend zou moeten worden voor de lokale omroep. Er waren zoals al eerder gebeurde twee aanvragers. Na een discussie verlieten de meeste belangstellenden de raadszaal. Want het volgende agendapunt was en is toch niet zo aansprekend: bestemmingsplan Landelijk Gebied.
Lees verder het verslag van Tobias.

Op de agenda van raadsvergadering van 21 maart 2017 stonden twee bespreekstukken, namelijk het voorstel tot vaststellen advies aan Commissaris voor de Media over licentieaanvragen lokale omroep voor de gemeente Aalten en het voorstel tot vaststelling van een herstelbesluit ten behoeve van het bestemmingsplan Landelijk Gebied.

Na de opening en vaststelling van de agenda was het tijd voor het zogenaamde Vragenuur. Naar aanleiding van de Tweede Kamerverkiezingen dankte het CDA het college voor de snelle beantwoording op hun schriftelijke vragen en het beschikbaar stellen van de gegeven informatie per stembureau (en per verkiesbaar persoon).

Radio

Vanwege de licentieaanvraag was er grote belangstelling op de publieke tribune. Om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen namen zowel de raadsleden Noorman als Bruil plaats op de publieke tribune. Zij zijn namelijk als vrijwilliger betrokken bij  Aladna FM.

Waar gaat het onderwerp precies over? De licentie van de huidige lokale omroep Stichting Lokale Omroep Aalten Dinxperlo (SLOAD) loopt begin 2017 af. Per gemeente kan maar één lokale omroep worden aangewezen. In de gemeente Aalten is een bijzondere situatie ontstaan, namelijk dat er twee licentieaanvragers zich hebben gemeld. Dit zijn de huidige lokale omroep SLOAD en de Stichting Regionaal Media Centrum Oost Nederland.

Het is niet de gemeente die een beslissing neemt over wie de licentie krijgt, maar dat doet het Commissariaat voor de Media. Wel wordt aan de gemeenteraad gevraagd om gemotiveerd te adviseren over de aanvragen van beide partijen. Het college adviseerde de licentie te verlenen aan SLOAD.

De meesten partijen gaven in hun bijdragen aan dat een paar jaar geleden hetzelfde voorstel op tafel lag. Verder zou er sprake zijn van een fusie tussen beide partijen, maar dat is helaas niet gelukt. Vrijwel elke partij vindt dit jammer.

Er doet zich echter nu de situatie voor dat twee partijen een licentieaanvraag in hebben gediend, die beide grote overeenkomsten hebben (doelstelling, programma, vrijwilligers) en voldoen beide aan de voorwaarden. Ook de ChristenUnie vindt het jammer dat er geen fusie is gekomen en dringt er nogmaals op aan dat dit voor de toekomst van belang is. Vanuit het Rijk zijn namelijk voornemens geuit om het aantal regionale omroepen samen te voegen. Voor de toekomst moeten deze partijen dus gaan samenwerken. Echter, deze situatie vraagt om een keuze. Gezien de lokale binding en vanuit het oogpunt van continuïteit pleitte de ChristenUnie er voor het voorstel van het college te volgen, en dus te adviseren om SLOAD de licentie te verlenen. Na een kort debat is het voorstel met algemene stemmen aangenomen.

Bestemmingsplan Landelijk Gebied

Dit betrof een herstelbesluit inzake het bestemmingsplan Landelijk Gebied; een complex vraagstuk. Dit bestemmingsplan is op 19 april 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Tegen dit besluit is echter beroep ingesteld bij de Raad van State. Het beroep richt zich onder andere op de gebruiksmogelijkheden in de agrarische bestemmingen. Gezien de complexiteit van het vraagstuk en de eenheid die de raad heeft op dit thema (mede in de behandeling van het Rondetafelgesprek) bleef het debat hierover achterwege. Wel spraken alle fracties dank uit voor het vele werk en gaven aan tevreden te zijn met het voorstel. Ook wethouder Kok beaamde dit. Ook de ChristenUnie steunde het voorstel; het voorstel is voorts met algemene stemmen aangenomen.

Tot slot zijn de overige stukken (ingekomen stukken, notulen en aantekeningen) vastgesteld.

Reacties op 'Raadsbeschouwing maart 2017'