Raadsbeschouwing September 2017

dinsdag 26 september 2017

Deze raadsvergadering was de eerste van het nieuwe politieke seizoen. De tribune zat redelijk vol omdat er een besluit genomen ging worden over sportpark zuid. Overigens was het tijdens de Ronde Tafelgesprekken van twee weken geleden aanzienlijk drukker en met heel veel meer tamtam en spandoeken. Maar goed, na het positieve besluit was er toch applaus en blijdschap dat de hobbel genomen was. De voorzitter gaf even een schorsing om de supporters weer weg te laten gaan. De tribune bleef echter goed bezet want er stond nog een item op de agenda met nog al wat controversiƫle gedachten en standpunten: de Beggelderdijk. Hoe dit punt werd besproken kunt u verder lezen.

Deze raadsvergadering was de eerste van het nieuwe politieke seizoen. Bij de vergadering waren alle raadsleden (21) aanwezig, zo ook Johan Pennings en Hanny Noorman van de ChristenUnie. Na de opening en vaststelling van de agenda kwam het zgn. vragenuur aan bod.

Tijdens het vragenuur is door Freek Diersen (CDA) de vraag gesteld over een email van de Regio Achterhoek waarom de griffies t.b.v. de raadsleden de vergaderstukken van het Algemeen Bestuur van de Regio niet meer ontvangen.

Dit is inmiddels besproken en opgelost, aldus burgemeester Gerritsen.

Verder stonden er vier bespreekonderwerpen en drie hamerstukken op de agenda.

Sportpark Zuid

Het eerste bespreekpunt betrof het voorstel tot verlenen van medewerking aan de revitalisering en privatisering van sportpark Zuid. Kort gezegd: het realiseren van een multifunctioneel sportpark in Aalten Zuid, waarvoor zeven verenigingen zich hard hebben gemaakt.

De afgelopen twee jaren hebben zeven sportverenigingen intensief samengewerkt aan een plan om Sportpark Zuid geschikt te maken voor meer sporten. Daarbij willen de verenigingen zich (samen) meer richten op de maatschappelijke functie van sport. Uitgangspunt daarbij is dat het hele sportpark wordt geprivatiseerd en dat het beheer en de exploitatie worden ondergebracht bij een stichting.

De inspanningen van de verenigingen hebben geleid tot een totaalplan. Volgens het plan wordt Sportpark Zuid een multifunctioneel sportpark dat voor de toekomst veel mogelijkheden biedt om diverse maatschappelijk functies te combineren, zoals vrijetijdsbesteding, gezondheid, zeven sporten, kinderopvang, vrijwilligerswerk, integratie statushouders, participatiebanen en het bevorderen van leefbaarheid en algemeen welzijn.

Om dit te realiseren is een bedrag van €1.200.000 nodig.

De fractie van de ChristenUnie vindt het een goed initiatief en een helder plan, dat bijdraagt aan de stimulans van sport, het werken aan een inclusieve samenleving, de breedtesport en de (toekomstige) leefbaarheid van Aalten. Ook de mogelijkheid om participatiebanen te creëren juicht de ChristenUnie van harte toe. De ChristenUnie steunt daarom het voorstel.

Wel wil de ChristenUnie geïnformeerd worden over de voortgang van het realiseren van de participatiebanen en de toekenning van de provinciale subsidie.

De andere partijen complimenteerden de initiatiefnemers ook en staan eveneens positief tegenover het voorstel.

Tegelijk zijn ook enkele kritische opmerkingen geplaatst, zoals over de onduidelijkheid omtrent de verstrekking van provinciale subsidie en de verwachtingen t.a.v. exploitatiebegroting over de lange termijn. Daar zitten namelijk risico's in. Ook werd politiek bedreven. Zo voorzag Wikkerink (PP) dat iedereen zou instemmen met het voorstel, omdat er volgend jaar verkiezingen zijn. Noorman reageerde hierop door aan te geven dat de ChristenUnie hiervan duidelijk afstand neemt; dit speelt namelijk geen enkele rol voor de ChristenUnie in de besluitvorming. Door deze woorden te bezigen heeft Wikkerink wel toegegeven dat de Progressieve Partij hiermee instemt omdat de verkiezingen eraan komen, en niet enkel omdat een goed plan is.

Na een debat over verschillende facetten (zoals privatisering, de exploitatiebegroting, subsidies etc.) is het voorstel met algemene stemmen aangenomen.

Beggelderdijk en Bestemmingsplan landelijk gebied

Het tweede onderwerp ging over het onderzoek naar de exacte kosten van de reconstructie van de Beggelderdijk (verbinding tussen de Terborgseweg en de N317 in Dinxperlo) en de kosten om een nieuw tracé te berekenen. Dit is gedaan n.a.v. de motie die door HMV, het CDA en GemeenteBelangen op 4 juli jl. is ingediend.

Deze motie is destijds aangehouden omdat het college van B&W heeft  aangegeven dat de motie financiële consequenties heeft. Dit komt omdat er nader onderzoek moest worden verricht. Uit onderzoek is gebleken dat een studie naar een dergelijke verbinding minimaal €32.920 kost.

Namens de ChristenUnie voerde Pennings het woord. De ChristenUnie heeft destijds aangegeven om de motie aan te houden; en dit is goed geweest. Op basis van de (huidige) informatie is de ChristenUnie van mening dat het geen goed voorstel is om een nieuw tracé aan te leggen. Dit geld kan beter worden gebruikt om de Beggelderstraat en -dijk op te waarderen.

De andere partijen zijn verdeeld over het al dan niet aannemen van de motie. Zo zijn HMV, het CDA, de PvdA en Gemeente Belangen voor. De anderen partijen, waaronder de ChristenUnie, zijn tegen. Verder heeft een flinke discussie plaatsgevonden over nut en noodzaak van een onafhankelijk onderzoek.

Door Wikkerink werd voorgesteld om de motie aan te houden en te kijken maar andere mogelijkheden, en pas daarna een discussie hierover in de raad te laten plaatsvinden. Na een discussie over nut en noodzaak is over het voorstel gestemd. De motie is met 14 stemmen voor (en 7 tegen) aangenomen.

Vervolgens kwam het onderwerp 'afgeven van een algemene verklaring van geen bedenkingen t.b.v. projecten binnen agrarische bouwpercelen met de aanduiding intensieve veehouderij' aan de orde.

Waar gaat dit over? Een aantal delen van het bestemmingsplan Landelijk Gebied 2015 is voorlopig geschorst. Om toch omgevingsvergunningen te kunnen verlenen wordt de gemeenteraad een algemene verklaring van geen bedenkingen gevraagd. Voorwaarde is wel dat de situaties er niet achteruit op mogen gaan. Sommige partijen deden overslag, waaronder de ChristenUnie. Alle partijen steunen het voorstel en is derhalve aangenomen.

Motie financiële steun St. Maarten, Saba en St. Eustatius

Het laatste onderwerp betrof een motie die raadsbreed is ingediend. Door middel van deze motie wordt het college opgeroepen om een bedrag van €0,50 per inwoner van de gemeente Aalten te storten op gironummer 5125 van het Rode Kruis voor noodhulp en wederopbouw van St. Maarten, Saba en St. Eustatius en hiervoor dekking te zoeken binnen de begroting 2017. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen.

Tot slot zijn drie hamerstukken vastgesteld, kwamen de gebruikelijke overige stukken (notulen ed.) ter sprake en werd de vergadering gesloten.

Reacties op 'Raadsbeschouwing September 2017'