Raadbeschouwing November 2017

zondag 03 december 2017

Op 28 november werd weer een raadsvergadering gehouden met een volle tribune. Al snel bleek dat het om veel Barloërs ging. Het eerste bespreekpunt op de agenda gaf daar alle aanleiding toe. Namelijk aanhoren of het echt mogelijk gaat worden om één gebouw op het (bijna) voormalige AZC voor sloop te sparen en die ter beschikking te stellen aan de Oranjevereniging. Na het positieve besluit schorste de voorzitter de vergadering en renden in eerste instantie de (Barlose) CDA naar het bestuur van de vereniging om hen te feliciteren met deze grootse buit.
Hieraan vooraf had de ChristenUnie in het vragenuurtje gevraagd wat meer voorlichting te geven opdat het omstreden carbidschieten op de zondag pas na het middaguur zal plaats gaan vinden om overlast voor kerkdiensten te voorkomen. Maar carbidschieten doe je in het buitengebied! Lastig om zo'n opmerking te pareren.
Meer van deze raadsvergadering staat in de beschouwing door Tobias.

Bij de raadsvergadering van 28 november waren 19 raadsleden aanwezig.

De agenda kende aanvankelijk één onderwerp, een bespreekstuk, namelijk het voorstel tot behoud van een gebouw op het voormalig AZC-terrein te Barlo ten behoeve van de Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo. Het CDA echter had het verzoek ingediend om het beleidskader harmonisatie en kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ook als bespreekstuk aan te merken, waardoor er twee inhoudelijke thema’s werden besproken.

Nadat de vergadering traditiegetrouw werd geopend met een moment van stilte en de 'loterij', werd de agenda vastgesteld. Vervolgens kwam het Vragenuur aan bod. De ChristenUnie had schriftelijk een vraag aangekondigd, namelijk over carbidschieten op zondag 31 december. Hierop is door het college van Burgemeester en Wethouders inmiddels een schriftelijke reactie gegeven. Ook de PvdA had een vraag gesteld, namelijk over het armoedebeleid (specifiek kinderarmoede). De antwoorden hierover volgen in januari. Ook door het CDA zijn twee vragen gesteld. De eerste vraag ging over of het college van B&W onderzoek wil doen naar de verharding van een zandweg in de gemeente Aalten. Ook vroeg het CDA naar de voortgang van de bouw van sociale huurwoningen op plan Kobus; de bouw hiervan is namelijk nog niet gestart. Wethouder Kok reageerde dat de streefperiode maart 2018 is. Tot slot vroeg GemeenteBelangen aandacht voor zorgen die spelen (veiligheid, parkeergelegenheden) rondom de weekmarkt te Dinxperlo.

Het gaat hierbij om de parkeergelegenheid en veiligheidszaken. Wethouder Nijland gaf aan hieraan aandacht te willen besteden.

Gebouw AZC

In de periode voor de opening van het Asielzoekerscentrum (AZC) Groot Deunk in Barlo, heeft de Gemeente met het COA afgesproken dat na sluiting van het AZC het terrein wordt gesaneerd en de gebouwen gesloopt. Op grond van de bestuursovereenkomst kan de gemeente daarbij bepalen dat enkele gebouwen behouden moeten blijven. De Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo heeft nu een verzoek ingediend om een gebouw te behouden op Groot Deunk. De meesten partijen gaven aan positief tegenover het voorstel te staan. Zo gaven het CDA en de PvdA aan het een goed voorstel te vinden en wil GemeenteBelangen het vertrouwen aan de Oranjevereniging geven. Ook de ChristenUnie was positief over het voorstel. Volgens Johan Pennings is de leefbaarheid van de samenleving en buitengebied van groot belang; dit voorstel draagt daaraan bij. Verder gaf Pennings aan dat de inwoners van Barlo hun kracht hebben laten zien door een goed en doordacht plan te presenteren. Wel moeten een bepaalde zaken duidelijk geregeld worden, zoals de regels voor het gebruik en de horeca die daar gaat plaatsvinden. Ook de eindigheid van het gebruik van het gebouw moet helder worden gemaakt.

Ook zijn er enkele kritische opmerkingen geplaatst. Zo zouden omwonenden opnieuw op een verkeerd been worden gezet en zijn afspraken wederom niet nagekomen geworden, aldus HMV. Hierbij werd gedoeld op de afspraken in de bestuursovereenkomst, namelijk dat het terrein na gebruik zou worden gesaneerd en als natuur- en agrarisch gebied opgeleverd zou worden. Het overgrote deel van de raad staat positief tegenover het voorstel; de raad wil echter wel graag heldere afspraken over het gebruik van het betreffende gebouw. Na een (kort) debat werd overgegaan tot stemming. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

Door het CDA en de ChristenUnie is over dit onderwerp een bijdrage geleverd, de andere partijen deden dit niet. Namens de ChristenUnie voerde Hanny Noorman het woord. De inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang per 1 januari 2018 leidt tot een andere organisatie van het tot op heden door de gemeente gesubsidieerde peuterspeelzaalwerk. Door deze nieuwe wetgeving worden de kwaliteitseisen en de financieringsstructuur van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gelijk gemaakt. Het peuterspeelzaalwerk zal niet meer een welzijnsvoorziening zijn maar komt met de kinderopvang in één regeling terecht en krijgt de naam peuteropvang. De opvang en begeleiding van jonge kinderen wordt daarmee weer meer onderhevig aan landelijke regelingen. De voorschriften voor het aantal begeleiders en hun opleidingsniveau moeten door veranderende wetgeving ook meer aan kwaliteitseisen voldoen. De ChristenUnie vindt dit een goede zaak, want de zorg, de veiligheid en de begeleiding onze jonge kinderen verdient alle aandacht.

Met het onderbrengen van de peuteropvang en de kinderopvang in één wet verandert ook de financiële regeling voor de ouders. Zij kunnen voor de peuteropvang per 1 januari dus ook een toeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Dit geldt voor ouders die beide een baan hebben. De alleenverdieners en ouders die niet werken hebben geen recht op een toeslag via de Belastingdienst. Zij kunnen een aanvraag doen voor een vergoeding bij de gemeente.

Verder is de ChristenUnie van mening dat kinderen onder de zogenaamde VVE regeling vallen bijzondere aandacht verdienen. Deze Vroegschoolse en Voorschoolse Educatie is er voor kinderen van wie de ontwikkeling dreigt te stagneren door emotionele problemen of problemen van psychosociale aard. Kinderen die een achterstand hebben in de taalontwikkeling of die te maken hebben met pedagogische verwaarlozing. Het beleid maakt het mogelijk dat ouders vrij zijn in de keuze voor organisatie en locatie van de opvang, zolang deze organisatie de nodige certificaten heeft. Voor de opvang van VVE kinderen gelden aanvullende eisen. De fractie van de ChristenUnie vindt dit bijzonder belangrijk. Ondanks dat dit wel een grote organisatorische verandering is, zullen de kinderen er niets van merken. Dat is goed. De ChristenUnie heeft daarom ingestemd met het voorstel. Ook dit voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Tot slot zijn de hamerstukken en overige stukken (ingekomen stukken, notulen en aantekeningen) vastgesteld. De volgende raadsvergadering staat gepland op D.V. 19 december 2017.

als pdf

Reacties op 'Raadbeschouwing November 2017'