Raadsbeschouwing Januari 2016

zondag 14 februari 2016

De eerste raadsvergadering in het nieuwe jaar. En ook direct met een nieuw gezicht. De heer Rudi ter Maat zou het nieuwe raadslid voor de PvdA gaan worden en de lege plaats van Willie Oort innemen. Na wat formele handelingen werd hij zonder bezwaar benoemd.
Het afscheid van Mw Oort vindt later op 16 februari plaats.
Hierna ging de vergadering onder voorzitterschap van dhr Meerdink de agenda afhandelen. Er viel wel het één en ander te bespreken over het inzamelen van afval in het binnen en buitengebied (GFT), de nieuwe ondergrondse containers, kledinginzameling en plastic flesjes (PET). Daarnaast was er tijd voor "duurzaamheid", de inmiddels bekende plataan die wel of niet omgehakt moet worden en tot slot nog een nota over "kunst en cultuur".

Raadsbeschouwing 26 januari 2016

De voorzitter is Henk Meerdink, omdat de burgemeester in warmere oorden verblijft.

Na de gebruikelijke stilte en de vaststelling van de agenda meldt de voorzitter dat de heer Wossink ernstig ziek is. Hij wordt komende donderdag geopereerd. De voorzitter wenst hem heel veel sterkte en beterschap toe.

Het eerste agendapunt is het Voorstel tot onderzoeken van de geloofsbrieven en toelating tot de raad van de heer R.A. (Rudi) Ter Maat. Nu hebben geloofsbrieven niet zoveel met geloof te maken. Het zijn alle benodigde documenten waaruit blijkt dat Rudi ter Maat gerechtigd is om de plaats van Willie Oort in te nemen. Willie heeft haar functie als raadslid neergelegd.

Als leden van de commissie zijn gevraagd de raadsleden Veldhuizen en Frenken en mevr. Noorman.

Onder leiding van de raadsgriffier Marcel Fiering vindt het onderzoek plaats en er worden geen belemmeringen gevonden.

Daarna legt Rudi ter Maat de belofte af en wordt daarmee toegelaten tot de raad. De voorzitter spreekt nog waarderende woorden over Willie Oort en heet de heer Ter Maat welkom. (Van Willie Oort zal op passende wijze afscheid worden genomen in de volgende raadsvergadering als de burgemeester weer aanwezig is).

Van het vragenuur wordt geen gebruik gemaakt.

Bespreekstukken

(Omgekeerd) Afval inzamelen

Het eerste bespreekstuk gaat over invoering van het systeem van omgekeerd inzamelen van de huishoudelijke afvalstoffen. In de gemeente Aalten wordt al heel lang op een goede wijze afval gescheiden.

Een volgende stap is dat het restafval niet meer wordt opgehaald aan huis maar dat er ondergrondse containers komen waar de burgers zelf hun afval heen brengen. Met een pasje wordt dan geregistreerd hoeveel ieder inlevert en dat wordt dan in rekening gebracht.

In het buitengebied blijven de grijze containers in gebruik.

Een ander onderdeel van het plan is dat bewoners in het buitengebied een GFT-container krijgen. Over dit punt zijn de meningen verdeeld. Johan Pennings en Joop Wikkerink leggen er de nadruk op dat het goed is om hier met de betrokken burgers in het buitengebied over te praten. De wethouder zegt toe dat hij hiervoor “de boer op” zal gaan.

De kledingcontainers van het Leger des Heils worden vervangen door containers van Kringloop Aktief. Wel worden er een aantal kledinginzamelingen per jaar toegestaan voor diverse instellingen.

De vergoedingen die verenigingen kregen voor het wegvallen van de papierinkomsten komen te vervallen. Het college is van mening dat ze nu genoeg tijd hebben gehad om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Door de ChristenUnie wordt nog de suggestie gedaan om toch te kijken of er nog mogelijkheden zijn om extra gelden binnen te krijgen uit het afval convenant door bv. PET- flessen of zwerfafval in te gaan zamelen door burgers of verenigingen.

Er zijn dus een aantal aandachtspunten wat de uitvoering betreft, maar het voorstel wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 1 stem tegen (fractielid van PP).

Het volgende bespreekstuk is de nota “Duurzaamheid”.

Voor de ChristenUnie is Duurzaamheid een opdracht van onze Schepper. Johan Pennings benoemt in zijn betoog vooral ook het belang van niet-gebruik van energie en het besparen van energie. Het voorstel wordt aangenomen met 18 stemmen voor en 2 tegen (fractie HMV).

De Plataan

Het volgende agendapunt is de raadsmededeling 175/2015 waarin de vragen van de PP worden beantwoord over het kappen van de plataan op het schoolplein van de St. Jozefschool. Deze boom staat op de lijst van waardevolle bomen. De reden is dat sommige kinderen van de school last hebben van ernstige allergische klachten. De oorzaak zou volgens sommigen de aanwezigheid van de onderhavige plataan op het schoolplein zijn.

Van Geenen zegt namens de fractie van het CDA “dat kinderen voor hem belangrijker zijn dan bomen” en dat daarmee voor hem daarmee duidelijk is dat de boom gekapt moet worden. Pennings betoogt dat de ChristenUnie zich in principe wil houden aan de kapverordening maar dat hij uit eigen ervaring weet hoe ernstig allergische klachten kunnen zijn. Volgens hem zou het wijs zijn om in het vervolg naar een medische verklaring te vragen.

Het omhakken van de plataan geeft ook een kans om door herbeplanting een extra accent aan de omgeving te bieden door op een zodanige manier meerdere bomen te planten dat het laan- en steegjeseffect wordt geaccentueerd.

Migchelbrink geeft namens de PP aan dat hij het bijzonder vindt dat als kinderen er zo ziek van worden, de school een aantal jaren geleden zelf nog een plataan heeft geplant als aandenken aan een van de leraren.

De wethouder vindt dat uiteindelijk het gezonde verstand moet zegevieren. Hij denkt dat het niet gemakkelijk is om in voorkomende gevallen een medische verklaring te krijgen. Als het aan het college ligt wordt de boom wordt dus gekapt en komt er herbeplanting met een inheemse boomsoort.

Over dit punt wordt niet gestemd want het is een raadsmededeling. De voorzitter sluit daarom het punt af.

Kunst en Cultuur

Het volgende punt is het verlengen van de nota Kunst en Cultuur. Dit was eerst een hamerstuk maar de PP wilde dat dit een bespreekstuk werd. Wikkerink gaf enkele suggesties voor de komende jaren zoals meer aandacht voor samenwerking met onze oosterburen, Cultuur Zomer Achterhoek. Verder gaf hij aan dat er onder de Aaltense bevolking veel belangstelling is voor Kunst en Cultuur. De wethouder was het ermee eens maar betoogde dat door inspanning van de betrokken ambtenaar en anderen toch veel gedaan kan worden meteen relatief klein budget.

Het voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen.

Hamerstukken en Verslagen

Daarna volgde de hamerstukken:

-       Voorstel tot de 1ste wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.

-       Voorstel tot vaststelling procedure functiewaardering personeel griffie

-       Voorstel tot instemmen met de statutenwijziging Stichting Kabelkrant Dinxperlo

-       Voorstel tot vaststelling van de Archiefverordening gemeente Aalten 2016

-       Voorstel tot kennisname van het jaarverslag Archief 2014

Al deze voorstellen worden met algemene stemmen aangenomen.

Over de notulen waren er een paar opmerkingen.

De verslagen van de diverse Rondetafelgesprekken werden goedgekeurd.

Om 22.05 uur sluit de voorzitter de vergadering en dankt allen voor hun aanwezigheid.

Cultuur

Reacties op 'Raadsbeschouwing Januari 2016'