Raadsbeschouwing Maart 2016

zondag 03 april 2016

Dit keer een lange beschouwing van deze vergadering. Er stonden slechts enkele punten op de agenda, waaronder een motie van PP, medeondertekend door de PvdA. De motie ging over de problematiek van een failliete hulporganisatie (TSN) en het vervolg van de zorg. Voor dit derde bespreekpunt op de agenda waren een groot aantal strijdbare dames uit de zorg al vroeg gekomen. Het leek dus voor de hand te liggen dat het agendapunt naar voren zou worden gehaald. Maar nee, de meerderheid van de Raad besloot de agenda niet te veranderen. De eerste onderwerpen gingen over de "Sportnota" en de (concept) "uitvoeringsagenda Achterhoek 2020". Beide onderwerpen ontlokten wat hilarische opmerkingen van HMV; ten eerste dat volgens Churchill je niet aan sport hoeft te doen om oud te worden; ten tweede dat bij de Achterhoek 2020 bijeenkomsten nogal wat schoons aanwezig is en van een redelijke overdaad aan lekkere hapjes te genieten valt.
Na de 3-minutenronde over de motie "thuiszorg"was het duidelijk dat alle partijen de indieners van de motie niet zouden steunen. Na een zeer lange redenatie door PP, veranderde er gewoon niets; geen krimp. Het is een betoog voor de bühne werd door iemand in de vergadering genoemd. Zo'n opmerking schoot natuurlijk in het verkeerde keelgat van PP. Uiteindelijk werd de motie verwoprpen en gingen de dames begrijpelijk teleurgesteld naar huis.

Op dinsdag 15 maart jl. was er weer een raadsvergadering. Oorspronkelijk stonden er twee onderwerpen op de agenda, maar vanwege de situatie rondom het faillis-sement van Thuiszorg Nederland (TSN) is door de Progressieve Partij en PvdA een motie hierover ingediend. Dit onderwerp is de laatste tijd geregeld in media, zoals over de bezettingen in het gemeentehuis. Het was daarom behoorlijk druk op de publieke tribune; er waren namelijk veel thuiszorgmedewerkers aanwezig om het debat aan te horen. Hierover later meer.
 
Opening en vragenuur
Nadat de vergadering traditiegetrouw werd geopend (moment van stilte, welkom en lo-ting) kwam het vragenuur aan bod. Wossink van GemeenteBelangen stelde twee vragen. Als eerste was hij benieuwd naar de stand van zaken omtrent de verplaatsing van de supermarkt in Dinxperlo. De wethouder gaf aan in de zomerperiode hierover meer infor-matie te hebben. De tweede vraag ging over de ontwikkelingen van het Hoge Veld. Volgens Wethouder Kok hebben onderhandelingen over de verkoop plaatsgevonden en is drie weken geleden een overeenkomst getekend.

Sporten is belangrijk voor iedereen!
Daarna werd overgegaan naar het eerste bespreekstuk, de nota sport. In de afgelopen periode heeft het zwaartepunt van het sportbeleid voornamelijk op subsidies en accommodaties gelegen. De nota bevat een terugblik en gaat verder in op maatschappelijke trends en beleidsontwikkelingen. De nota sluit af met een visie op sport voor de periode 2016-2019 en de speerpunten voor de komende tijd. De visie van het college luidt als volgt: “wij willen investeren in een vitale gemeente, waarbij iedereen mee kan doen”. Uit de bijdragen van de fracties bleek dat vrijwel alle partijen in meer of mindere mate positief zijn over de nota. De partijen vinden dat sport en beweging belangrijk is en steu-nen het beleid. Behalve Bruil (HMV), die on-der de noemer van kritisch zijn, refereerde hij aan een bekende uitspraak van Winston Churchill. Volgens Churchill is sporten niet nodig om oud te worden. Ikzelf typeer dit eerder als een negatieve ondertoon.

Namens de ChristenUnie voerde ons raadslid Hannij Noorman het woord. Volgens haar is de nota goed leesbaar en bevat een juiste inhoud. Zo is er aandacht voor de Gelderse sportnota en aandacht voor gehandicapten-sport. Verder gaf Noorman complimenten aan het college en het ambtelijk apparaat over de deskundige en prettige manier van beantwoording tijdens de RTG. “De ChristenUnie gaat dus akkoord met deze nota”, aldus Noorman. Verder zijn enkele concrete vragen gesteld (hoe gaat het college daadwerkelijk mensen aan het sporten krijgen en op welke manier dragen subsidies bij aan sport). Er is sprake van een veranderende samenleving; het college moet hierop anticiperen. Zo bestaat er grote druk om voldoende vrijwilligers te krijgen. De verantwoordelijk wethouder, Erik Luiten, gaf een reactie op deze vragen en een toelichting op geplaatste kanttekenin-gen. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Achterhoek 2020
Het volgende onderwerp was de concept-uitvoeringsagenda Achterhoek 2020. De Uit-voeringsagenda 2.0 is de inhoudelijke basis en focus voor de regionale samenwerking in de Achterhoek en geeft de ambitie weer van de Achterhoek voor de komende vijf tot tien jaar. De Uitvoeringsagenda is bovendien een goede basis om op programmaniveau medewerking en middelen van de provincie te verkrijgen in het kader van de gebiedsopgave voor de Achterhoek.

Het CDA had, samen met de PvdA over dit onderwerp een amendement ingediend. De kern van dit amendement ging over dat het wenselijk is om volop te werken aan de ver-betering van de verbindingen van en naar Duitsland. Bij verbindingen gaat het concreet om openbaar vervoer. Johan Pennings voerde namens de ChristenUnie het woord. Volgens hem betreft het een conceptnota waarop de gemeenteraad kan reageren. Verder ging hij in zijn pleidooi in om het onderdeel woningbouw, en dan met name de sociale woning, eerder naar voren te halen. Voor wat betreft het amendement vroeg hij aan de wethouder wat deze toevoegt. In Euregioverband is immers een dergelijke motie aangenomen. In de andere fractiebijdragen werden andere punten aangestipt. Volgens Bruil zijn het mooie plannen, maar lukt het niet om iets concreets van de grond te krijgen. De VVD vroeg met name naar de voordelen: wat le-vert het de gemeente Aalten nu concreet op? De Progressieve Partij is het inhoudelijk grotendeels eens met het plan, maar stoorde zich aan de decadente bijeenkomsten van Achterhoek 2020. Dergelijke opmerkingen vragen altijd om een tegenreactie, zoals over de hapjes. Het is en blijft politiek.

Volgens wethouder Luiten ligt er eindelijk een heldere gezamenlijke visie, die regionaal gedragen wordt. De uitvoeringsagenda gaat volgens hem juist over werk en werkgelegenheid, waarbij de lijn durven-denken-doen centraal staat. Het plan is immers tot stand gekomen met ondernemers, de overheid en maatschappelijke organisaties. Het ingedien-de amendement schaadt het plan niet, aldus de wethouder. Ook dit voorstel is met alge-mene stemmen aangenomen.

De thuiszorg
Vervolgens kwam de ingediende motie van de Progressieve Partij en de PvdA aan de or-de. Via deze motie vroegen deze partijen of het college zodanige afspraken met overblij-vende zorgaanbieders moet maken, zodat (1) de koppels zorgverleners-zorgdragers in stand blijven en (2) de huidige werknemers met dezelfde rechtspositie door de opvolgende aanbieders worden overgenomen.

Waar gaat het nu precies over? De gemeente Aalten heeft de huishoudelijke ondersteuning voor iedere inwoner op maat geregeld. Hiervoor huurt de gemeente organisaties in om deze hulp te verlenen. Doordat de rijksoverheid heeft besloten om de huishoudelijke hulp bij gemeenten onder te brengen, doen zorgbedrijven (zoals TSN) bij de gemeente een aanbieding voor welke prijs ze de zorg kunnen leveren. Dit is de zogenaamde marktwerking in de zorg.
Sinds enkele jaren is TSN één van de zorg-aanbieders die huishoudelijke hulp binnen de gemeente Aalten verzorgt. TSN heeft deze taken, inclusief medewerkers en hun arbeidsovereenkomsten, destijds overgenomen van de Sensire. Vanwege de financiële problematiek heeft Sensire deze taak toentertijd afgestoten.

TSN is echter op woensdag 17 maart jl. door de rechtbank failliet verklaard. In november had TSN al uitstel van betaling aangevraagd. Door TSN is aangegeven dat tot uiterlijk 25 april a.s. huishoudelijke ondersteuning wordt verleend. Daarna komt er een andere zorgaanbieder. De gemeente Aalten is op dit moment in overleg met andere aanbieders over het overzetten van de huishoudelijke ondersteuning van de cliënten.

Waar gaat nu de motie over? De huidige medewerkers van TSN zijn bezorgd over hun baan en toekomst, en terecht. Een faillissement heeft immers grote impact op mensen. Wanneer deze taken door een andere aanbieder worden uitgevoerd bestaat de kans dat de huidige koppels tussen zorgbehoeftige en zorgverleners worden gestopt; iets wat met name zorgbehoeftige mensen niet willen. De motie-indieners willen dat nieuwe zorg-aanbieder de huidige medewerkers overne-men (met dezelfde arbeidsvoorwaarden) en de koppels in stand houden.

De vraag die hierbij naar voren komt is: wat is de rol en taak van de gemeente? Wat dient een gemeente te doen wanneer een bedrijf, dat taken uitvoert voor een publieke organisatie, failliet is? Door anderen is de vergelijking gemaakt tussen een bouwondernemer die een gemeentehuis bouwt. Heeft de gemeente een verantwoordelijkheid naar de medewerkers van die bouwonderneming wanneer zij failliet gaat? In de raadsvergadering is een gedebatteerd over dit vraagstuk. Wanneer het vraagstuk helemaal is afgepeld dan blijft de principiële vraag over: is de gemeente verantwoordelijk dat huishoudelijke zorg wordt georganiseerd, waarbij alle geïn-diceerde personen zorg krijgen door bekwa-me medewerkers (en waarvoor de geldende cao-afspraken nageleefd worden)? Of moet de gemeente de andere zorgaanbieders ver-plichten om deze medewerkers over te ne-men en koppels in stand te houden?

Noorman voerde namens de ChristenUnie het woord. Zij gaf aan dat deze situatie onze fractie ook aan hart gaat. Het kwijt raken van banen en (voor sommigen) opnieuw een onzekere periode is erg moeilijk voor mensen. Ook dat koppels tussen zorgverlener en client mogelijk verdwijnen is geen goede zaak. De fractie van de ChristenUnie steunt de motie echter niet. Volgens haar betreft het namelijk een faillissement, en geen overname. Dit zijn twee verschillende situaties. De oorzaak van het faillissement van TSN is een bedrijfsvoe-ringprobleem, onder andere de te hoge loonschalen voor thuiszorgmedewerkers (die bij overname van Sensire naar TSN zijn afgesproken). De gemeente kan zich niet met de bedrijfsvoering van zorgaanbieders bemoeien. Als de motie zouden worden overgenomen dan bestaat er een grote kans op termijn hetzelfde probleem te krijgen. Het opleggen dat de koppels in stand blijven is dus ook niet mogelijk. Wanneer huidige medewerkers verplicht zouden worden overgenomen (met bestaande contracten) dan zou niet ook dit rechtvaardig zijn. Waarom zouden medewerkers andere arbeidsvoorwaarden hebben dan de overige medemerkers die hetzelfde werk uitvoeren? Wel kan de ge-meente aandragen om de huidige koppels zoveel als mogelijk in stand te houden en roept daartoe ook op. De andere fracties zijn ook kritisch over de motie en steunden deze niet. Na een lange discussie is de motie in stemming gebracht. De motie is met 17 stemmen tegen en vier stemmen voor verworpen.

Tot slot zijn de ingekomen stukken, de notulen van de vorige raadsvergadering en de RTG-verslagen vastgesteld.

De volgende raadsvergadering is dinsdag 19 april. Iedereen is van harte welkom.

 


EXTRA

Tekst van Hanny Noorman, uitgesproken tijdens de drie-minuten ronde over de motie van de PP, medeondertekend door de PvdA.


“Voor ons ligt de motie van de PP en PvdA.

De strekking van deze motie is onderhand wel duidelijk.
Het gaat de fractie van de ChristenUnie natuurlijk ook aan het hart dat de werk-nemers van TSN opnieuw in een positie terecht zijn gekomen dat ze hun werk kwijtraken. Nadat ze veelal te maken hebben gehad met en overname vanuit Sensire krijgen ze nu te maken met het faillissement van TSN.
Opnieuw een periode van onzekerheid over het behoud van hun werk.
Daarnaast natuurlijk de situatie van de mensen die de hulp van hen ontvangen. Ze zijn gehecht aan hun vertrouwde hulp en kunnen moeilijk tegen veranderingen.

De fractie van de ChristenUnie zal echter de motie niet steunen. Hier sprake van een faillissement. De zorgverleners raken hierdoor mogelijk hun baan kwijt. Het lijkt ons natuurlijk verstandig en gewenst dat de overige aanbieders zoveel mogelijk mensen in dienst nemen die hun werk hierdoor kwijt raken. Vast staat dat ze het CAO-loon voor hun werk moeten ontvangen.

Wij vinden het niet rechtvaardig zijn om te eisen dat bij nieuwe sollicitatie en aanneming bij een van de bestaande aanbieders de voormalig TSN werknemers andere arbeidsvoorwaarden zouden krijgen dan de reeds aanwezige personeelsleden.
Bij een overname ligt dit anders.
Nu is er sprake van faillissement van or-ganisatie TSN.
We verkeren niet in de positie dat we de overige aanbieders kunnen opleggen dat ze ervoor zorgen dat de koppels in stand blijven
Wel willen wij dat het college zich hard maakt om dat wel te realiseren waar dat mogelijk is.

We kunnen ons niet met de bedrijfsvoe-ring bemoeien maar de wens voorleggen en daar positief op te sturen is zeker mo-gelijk. Wij houden ons aan de afgesloten contracten met de bestaande zorgverle-ners voor de huishoudelijke hulp.
Het is ons bekend dat er bij de bestaande zorg verleners aanmerkelijke ruimte is in de contracten en dat er ook daar veel mensen werken met minder uren dan waar men werkovereenkomsten voor heeft.
Dus ook in het geval van werkgelegenheid bij de nu nog bestaande zorgverleners is uitbreiding van uren voor de continuïteit van de organisaties van belang.
Natuurlijk is het pijnlijk dat een grote or-ganisatie als TSN het hoofd niet boven water kan houden en natuurlijk doet het pijn dat medewerkers moeten worden ontslagen maar rechtsgelijkheid en eerlijk verdelen van werkgelegenheid zal altijd een moeilijk punt en een punt van aandacht blijven

 Als gezegd zal de fractie van de Christen-Unie de motie niet steunen.”

Labels
Debat
Gemeentelijke activiteiten
Gemeenteraad

« Terug

Reacties op 'Raadsbeschouwing Maart 2016'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.