Raadsbeschouwing Juli 2016

woensdag 03 augustus 2016

Op dinsdag 5 juli 2016 was de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. Op de agenda stonden drie bespreekstukken, namelijk het voorstel voor gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan Kraaijenboom, de raadsmededeling over de factsheet Malle Babbel en het voorstel voor het definitief vaststellen van de Jaarstukken 2015. Bij deze vergadering waren twintig raadsleden aanwezig. Na de opening en het vaststellen van de vergadering werd er gebruik gemaakt van het zogenaamde Vragenuur. Als eerste vroeg Wossink (GemeenteBelangen) naar de stand van zaken naar het onderzoek naar de mogelijke supermarktlocaties in Dinxperlo en verzocht hij om informatie omtrent de Metaalgaasweverij in dezelfde plaats. Volgens de wethouder lopen beide trajecten en volgt binnenkort meer informatie. Vervolgens vroeg Wikkerink van de Progressieve Partij (PP) waarom het college niet was vertegenwoordigd bij het jaarlijkse VNG-congres. De VNG staat voor Vereniging Nederlandse Gemeenten en is een belangenbehartiger van alle gemeenten in Nederland. Eén van de belangrijkste doelstellingen is de belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden, waaronder de provinciale overheden, de Tweede Kamer en het kabinet. Wikkerink riep de burgemeester op om voortaan de gemeenteraad actief te informeren wanneer de gemeente Aalten in de toekomst vaker het congres aan zich voorbij laat gaan. De burgemeester gaf als antwoord ‘dat doe ik zo mogelijk’. Dit antwoord stemde overduidelijk niet tot tevredenheid.

Bestemmingsplan Kraaijenboom

Het woningbouwplan De Kraaienboom in Aalten ging uit van een projectmatige ontwikkeling met een vastomlijnde verkaveling en situering van woningen. De huidige situatie en omstandigheden vragen om meer flexibiliteit, aldus het college. Hiervoor is een ontwerpbestemmingsplan in procedure gebracht. Er zijn twee zienswijzen ingediend. Door het college is voorgesteld om deels tegemoet te komen aan deze zienswijzen en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. De fracties van GemeenteBelangen, VVD en PvdA zijn overslag gegaan. Dat wil zeggen dat zij geen gebruik wilden maken van hun spreektijd. Het CDA sprak over een mooi plan en noemde het watervraagstuk als aandachtspunt. Dit werd ook door Bruil (HMV) als aandachtspunt benoemd. Pennings voerde namens de ChristenUnie het woord. Door het college wordt voorgesteld om de zienswijzen grotendeels over te nemen; volkomen terecht volgens Pennings. Ook vroeg Pennings aandacht voor het watervraagstuk en gaf hij aan dat voor iedereen glashelder moet zijn wie de probleemeigenaar is, ook in de toekomst. Tevens gaf hij aan dat de geluidswal, in overleg met de betrokkenen, afgemaakt moet worden. De ChristenUnie is verder akkoord met het voorstel, aldus Pennings. De wethouder gaf aan te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de situatie beter te maken. Het voorstel is met algemene aangenomen.

De Malle Babbel
Wie heeft er niet een keer van gehoord? De situatie ‘De Malle Babbel’. Er is door de gemeente een overzicht gemaakt van alle relevante correspondentie rondom de voormalige horecalocatie Malle Babbel, welke inmiddels gesloten is. Dit overzicht bevat in totaal 555 punten. Deze punten bestaan uit brieven, rapportages, klachten, mails et cetera. Waar ging het in essentie om? Het veroorzaken van geluidsoverlast in de buurt door café De Malle Babbel. Op verzoek van de PP is de factsheet behandeld in een rondetafelgesprek en aansluitend de raadsvergadering van 5 juli jl. Het voert voor deze raadsbeschouwing veel te ver om de gehele situatie uit schrijven; de situatie ontstond namelijk al in 2012. Dit duurt dus al vier jaar en kent alleen maar verliezers: de buurtbewoners die onrecht voelen en de uitbater die tegenwerking ervaart. Tot slot het gemeentebestuur: die wordt door beide partijen van alles en nog wat verweten. Naar aanleiding van deze situatie hadden de PP, HMV en PvdA een motie ingediend.

In deze motie wordt voorgesteld dat de Rekenkamercommissie een onderzoek gaat doen naar de ontstane situatie en wat hiervan geleerd kan worden. Wikkerink sprak in dat kader over drie aspecten: (a) het kritisch kijken naar de raad, (b) het lerend vermogen van de raad en (c) het zelfreinigend vermogen van de raad.  In eerste instantie lijkt daar niets mis mee. GemeenteBelangen concludeerde dat er bij de betrokken partijen geen intentie bestond om tot een gezamenlijke oplossing te komen en zijn van mening dat de gemeente Aalten correct heeft gehandeld. Zij zien daarom geen reden dat de Rekenkamercommissie een onderzoek gaat uitvoeren. Ook het CDA steunde de motie niet. Volgens het CDA heeft de organisatie veel tijd en geld gestopt om het probleem op te lossen en hand te haven, maar is dat niet gelukt. De uitbater van de Malle Babbel krijgt echter een tweede kans, namelijk in de Hofnar. De VVD legde een parallel met het Europees Kampioenschap. Voetbal kan niet zonder regels, maar als een scheidsrechter een relletje niet kan smoren, dan loopt het uit de hand.

Volgens de ChristenUnie heeft deze zaak veel teweeggebracht. Dit dossier kent alleen maar verliezers. Volgens Pennings is het goed te evalueren waar het allemaal begonnen is. “We moeten als raad naar onszelf kijken”. De situatie is begonnen bij de vaststelling van het bestemmingsplan Kern Aalten, die zonder slag of stoot de omgeving bij voormalig café Op den Timp (later De Malle Babbel) als evenemententerrein heeft bestemd. Dit heeft bijgedragen aan deze zaak. De ChristenUnie pleit er daarom voor om zo snel mogelijk te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het bestemmingsplan te wijzigen, met als doel het element evenemententerrein te schrappen.

Vervolgens heeft een uitvoerige discussie plaatsgevonden over het nut en de noodzaak voor een eventueel onderzoek door de Rekenkamercommissie. Na verloop van tijd ging men in cirkels redeneren en volgen veel herhalingen. Wanneer duidelijk werd dat een meerderheid de motie niet steunde deed Wikkerink een appél om sportief te zijn en mee te gaan met de minderheid: “een meerderheid was niet voor een onderzoek en dus ook niet tegen”, aldus Wikkerink. Na stemming is de motie niet aangenomen (14 om 6).

De Jaarstukken
De kern van de zaak is dat de jaarstukken 2015 gereed zijn en er een rekeningoverschot van €214.553 is. De voorlopige jaarstukken zijn echter in een eerdere raadsvergadering vastgesteld. Toen is ook uitgebreid gesproken over details. Normaliter zouden de jaarstukken dan definitief vastgesteld worden, maar vanwege het ontbreken van een controleverklaring van de account was dit niet mogelijk. Dit is een unieke situatie; we hebben dit in de geschiedenis nog niet vaak gemaakt”, aldus Pennings. De uitleg hiervoor is als volgt: de stukken zijn gecontroleerd door de accountant. Echter, de controleverklaring voor getrouwheid en rechtmatigheid zijn nog niet afgegeven. Dit ligt niet aan de gemeente Aalten, maar heeft te maken met de onzekerheid binnen het sociale domein (de zogenaamde drie decentralisaties), en dan specifiek de uitvoering van de nieuwe WMO- en jeugdzorgtaken gelden die lopen via de sociale verzekeringsbank. Omdat de goedkeurende verklaring op korte termijn werd verwacht stelt het college voor om de stukken definitief vast te stellen. De jaarstukken moeten immers voor 15 juli a.s. worden ingediend bij de provincie dat is wettelijk zo geregeld. De meeste fracties, waaronder de ChristenUnie, stelden nog enkele technische en inhoudelijke vragen. Verder gingen alle fracties akkoord. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Tot slot kwamen de overige stukken aan de orde, zoals de notulen van de laatste raadsvergaderingen en de aantekeningen van de rondetafelgesprekken. Deze zijn ook vastgesteld.

De volgende raadsvergadering staat gepland op D.V. dinsdag 20 september. Namens de fractie van de ChristenUnie wens ik iedereen een goede zomerperiode toe.

College

Reacties op 'Raadsbeschouwing Juli 2016'