Raadsbeschouwing juni 2017

maandag 26 juni 2017

Op 20 juni jl. vond er weer een gemeenteraadsvergadering plaats. Hierbij waren twintig raadsleden aanwezig. Ook waren er enkele deelnemers van cursus politiek actief aanwezig, die door de burgemeester een certificaat van deelname kregen uitgereikt. Op de agenda stonden tien vergaderstukken, waarvan vijf onderwerpen als bespreekstukken waren aangemerkt. Ik zeg bewust 'aangemerkt', omdat de bespreekstukken van de ChristenUnie-fractie ook als hamerstukken mochten worden behandeld.

Na de opening werd de agenda vastgesteld, met daarbij een toevoeging van agendapunt 8a (motie). Tijdens het Vragenuur kwamen enkele vragen ter sprake. De HMV-fractie vroeg aan het college om een toelichting over de afgekeurde hardloopbaan van atletiekvereniging AVA '70. De gemeente was ook overvallen met over deze berichtgeving, aldus wethouder Nijland. Na drie jaar is de baan al afgekeurd en dat kan niet de bedoeling zijn. Er zijn diverse hobbels in de aanleg en oplevering geconstateerd. Samen met AVA '70 gaat de gemeente de baan doornemen en tekortkomingen vastleggen, zodat de aannemer in gebreke kan worden gesteld. Het is immers de verantwoordelijkheid van de gemeente dat de baan (weer) in orde wordt gemaakt. De wethouder houdt de raad op de hoogte over de ontwikkelingen. Verder stelde het CDA nog twee vragen, namelijk of het PMD-afval wel vaak genoeg wordt opgehaald en of het spreekgestoelte in de raadzaal verlaagd kan worden (zodat mensen met een lichamelijke beperking ook kunnen spreken). Beide aspecten worden onderzocht.

Bestemmingsplan

Daarna kwam het onderwerp 'vaststellen bestemmingsplan Landelijk Gebied herziening 2017' aan bod. Dit bestemmingsplan voorziet in een herziening van de bestemming van negen plaatsen, die zijn gelegen binnen het bestemminsplan Landelijk Gebied 2015. Er is met name sprake van de toekenning van een functie ten behoeve van de burgerbewoning, een bedrijfswoning dan wel de toevoeging van een recreatieve functie. In dit verzamelplan zijn de plannen van verschillende initiatiefnemers in één ruimtelijk plan gebundeld. De ChristenUnie is, evenals de andere partijen, akkoord gegaan met dit voorstel.

Gemeenschappelijke regelingen

Vervolgens kwamen enkele financiële onderwerpen ter sprake, namelijk de begrotingen van vier verbonden partijen. Het ging specifiek om de begrotingen van de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, het erfgoedcentrum Achterhoek Liemers, de uitvoeringsagenda van de Achterhoek 2020 en van de Stadsbank Oost. Waar ging het hier over? Door de HMV-fractie zijn deze onderwerpen geagendeerd, met de voornaamste vraag hoe de financiering hiervan is georganiseerd en de mogelijkheid in hoeverre dit efficiënter kan worden geregeld. Kortom, krijgen we waarvoor we betalen en kan dat eventueel goedkoper? Solidariteit (jegens andere gemeenten) is hierbij een belangrijk aspect, maar een kritische blik op gemeenschappelijke regelingen is wenselijk. De VVD stelde voor om enkele raadsleden te benoemen die ieder jaar de begrotingen van de verbonden partijen (technisch) doornemen en dit vervolgens in de werkgroep financiën te behandelen. Alle partijen, waaronder de ChristenUnie, hebben te kennen zich hierin te kunnen vinden. Na enkele vragen en een kort debat zijn deze voorstellen met algemene stemmen aangenomen. Tot slot is een motie, die door de gehele raad was ingediend, aangenomen.

Verder zijn de overige stukken (hamerstukken, ingekomen stukken, notulen en aantekeningen) vastgesteld en werd de vergadering afgesloten.

De volgende vergadering staat gepland op D.V. 4 juli 2017.

Reacties op 'Raadsbeschouwing juni 2017'